Reklama jest to jedno z najpowszechniejszych narzędzi do uwidoczniania naszej firmy. Jednak są zawody, gdzie ta reklama narusza zasady etyki zawodowej, np. adwokat, prawnik. Z tego względu mają oni utrudnione zadanie, by móc reklamować swoje usługi bezpośrednio. Istnieją pewnie odstąpienia, które w pewien sposób umożliwiają im na prezentowanie swojej działalności.
W jaki sposób kancelarie prawnicze mogą reklamować się w sieci?
Jak wyżej nadmieniliśmy, prawnicy nie mogą stosować reklamy bezpośredniej. Nie mogą korzystać z promowanych wpisów na portalach społecznościowych ani stosować reklam innych rodzai. Mogą zaś utworzyć bloga czy portal w social mediach, gdzie będą publikować poradniki, udzielać porad, odpowiadać na pytania czytelników. Udostępniając wpisy, które mają jakąś wartość dla odbiorców, przyczynią się do chętnego odwiedzania owego portalu oraz udostępnianiu informacji dalej, przyciągając jeszcze większą liczbę osób zainteresowanych.
Utworzenie bloga z wartością merytoryczną wpływa na pozyskiwanie obserwujących, zwiększanie zasięgów oraz budowanie swojej marki osobistej. Social media jest to najlepszy sposób, aby pokazać swoje umiejętności i chęci niesienia pomocy innym. Publikowanie treści, które pomagają ludziom rozwiązywać ich problemy, dowiadywać się, np. o zmianach w przepisach korzystnie wpływają na naszą renomę. Możemy dzięki temu zbudować zaufanie naszych odbiorców i przekonać ich o swojej wiedzy oraz zachęcić w sposób niebezpośredni do skorzystania z naszych usług.
Pozycjonowanie strony kancelarii a etyka zawodowa
Pozycjonowanie własnej strony nie jest reklamą bezpośrednią. Takie działanie odbywa się, jeśli poprzez czynniki zewnętrzne nasza strona zyskuje większą liczbę odwiedzających. Poprzez takie zabiegi mamy na myśli publikowanie wpisów na stronach związanych z branżą lub prowadzenie bloga prawniczego, gdzie zamieszczamy linki przekierowujące na naszą stronę główną.
Możemy stosować również słowa kluczowe, jednak z ich doborem musimy uważać, ponieważ między poinformowaniem odbiorców a reklamą jest cienka granica. Wyjaśniając, nie możemy zastosować fraz takich jak: „najlepszy prawnik”. Jest to czyn, który w tym przypadku nie jest zgodny z przepisami. Trzeba trzymać się ściśle określonym zasadom, gdzie w naszych wpisach przedstawiamy rozwiązania konkretnych problemów. Takie działania wpłyną korzystnie na pozycjonowanie naszej strony.
Reklama a informacja w przypadku prowadzenia kancelarii prawnej
Według zapisów w Art. 31. Kodeksu Etyki Rady Prawnego jasno jest napisane „informowanie jest inicjowanym przez radcę prawnego działaniem niestanowiącym bezpośredniej propozycji zawarcia umowy z konkretnym klientem, bez względu na jego formę, treść i środki techniczne”.
Ten zapis wyraźnie wskazuje, że w wykonywanym zawodzie, jakim jest prawnik, nie może on w sposób bezpośredni konkretnej osobie zaproponować zawarcia umowy. Może zaś poinformować o wykonywanym przez siebie zawodzie i usługach, jakie świadczy.
Każda z kancelarii prawniczych ma pełne prawo do poinformowania o świadczonych usługach, ale trzymając się etyki oraz unikaniu wszelkich konfliktów z innymi kancelariami. Biorąc pod uwagę fakt, że prawnik to zawód, który posiada zaufanie publiczne, musi zachowywać zasadny moralności. Ukazując swoje działania w sieci, nie możemy stosować wyrażeń typu „jestem najlepszy”, „u mnie najtaniej”, „najskuteczniejszy”.
Gdzie możemy jeszcze się ukazać, tak aby nie stosować reklamy kancelarii prawnej?
Do sposobów, jakie możemy wykorzystać prezentując swoje umiejętności, przyczyniając się do pozyskiwania kolejnych klientów, jest założenie vloga na YouTube. W ten sposób możemy za pomocą filmików wideo odpowiadać na nurtujące pytania naszych odbiorców, pokazując siebie. Uwidacznia to naszą wiedzę, profesjonalizm. Pokazując pewne sposoby rozwiązywania problemów, pozyskamy nowych, którzy będą chcieli skorzystać osobiście ze świadczonych przez nas usług.
Jakie informacje możemy zamieszczać, promując swoją kancelarię prawną w sieci?
Zgodnie z zapisami w Kodeksie możemy uzyskać informację na temat danych, które mamy możliwość publikować w sieci, reklamując swoją kancelarię. Na takiej liście znajduje się, np.:
- imię i nazwisko;
- nasze zdjęcie;
- doświadczenie;
- jakie funkcje pełniliśmy;
- lista nagród;
- praktyka zawodowa;
Możemy również zamieszczać takie informacje na swoich stronach jak:
- strategia firmy;
- misja firmy;
- zakres działań.
Dzięki możliwości zamieszczania takich informacji o naszej kancelarii, jak i o nas samych możemy korzystać, więc z kampanii Google Ads. Nie wychodząc poza wyznaczone granice, możemy dzięki temu prowadzić reklamę informującą.
Jak założyć kancelarię prawną?
Content marketing przy prowadzeniu kancelarii prawnej
Przepisy nie zabraniają nam używania w swoich celach content marketingu. Działanie to ma na celu tworzenie regularnych treści i publikowanie ich na konkretnych portalach, aby zainteresować oraz zatrzymać konkretną grupę czytelników, którzy w odpowiednim momencie skorzystają ze świadczonych przez nas usług.
Zamieszczanie treści przez prawników nie narusza zasad, jeśli będą o charakterze informacyjnym czy edukacyjnym. Dlatego najpopularniejszym sposobem na reklamowanie swojej kancelarii prawnej w sieci jest prowadzenie tematycznego bloga.
Podsumujmy zatem reklamowanie kancelarii prawniczych
Reklama kancelarii prawnych stosowana jest w celu pozyskiwania nowych klientów. Jest to skuteczne narzędzie marketingowe (oczywiście przestrzegając zasad etyki zawodowej), które umożliwia nam na dotarcie do konkretnych odbiorców. Dzięki wpisom, które publikujemy na portalach branżowych czy na własnym blogu, możemy przedstawić odbiorcom, czym się konkretnie zajmujemy. Zyskamy w ten sposób nowych klientów, którzy zechcą skorzystać z naszych usług.